+::Sense of aleya::+




S
aye seorang yg sangat tidak sempurna..terlalu banyak kekurangan...Tidak punye rupa,sensitif,cepat merajuk,suke gelak kuat2,emo,tak pandai masak, kurang keyakinan diri..Yes,I admit and tak malu nak mengaku..but satu perkara yg selalu membuatkan saye terase sgt sempurna adalah kerana orang-orang yang berada di sekeliling saya..Terime kasih Allah kerane sering menghantar hambaMu yang penuh dgn kasih dan sayang di dalam hidupku :)

Thursday, September 2, 2010

+::Rahsia Hati::+

Tatau nak tulis ape,
tapi terase nak meluahkan sesuatu...

Hidup ini ibarat pentas lakonan,
ada watak dan ada skripnye yg tersendiri,
kadang kite diberi watak yg bahgia,
dan kadang ada jugak watak yang merana,
tapi itu semua telah "diarahkan" oleh Tuan Punye Dunia,
kite hanye mampu merancang watak ape yg kite ingin lakonkan dalam "drama" ini,
dengan menggunakan garis panduan yg telah diwariskan pada kite,
dan berbekalkan akal fikiran yg waras,
sepatutnye kite mampu untuk membawa jalan cerita yg diberikan dengan baek....

Entahla,tak semuanye indah dalam hidup ini,
mungkin sebab apa yang dilakonkan tak semuanya berjalan seperti yang dirancang,
mane ade manusia yg mengangankan perjalanan yang derita,
kalau lah ade remote control pasti butang rewind akan selalu ditekan,
tapi apekan daya,
masa yg telah berlalu adelah sesuatu yg mustahil untuk kite miliki kembali,
jadi suke atau tak, rela atau terpakse,
kite kene redha dan kuatkan hati untuk berdepan dengan jalan cerita seterusnye....

Phew,bermadah plak pepagi ney,
maklum la ai kan selalu berangan nak jadi novelis,
tapi sedar diri tak punye bakat menulis,
cukuplaa sekadar menjadi novelis di belog sendiri =P

Teringat dulu mase aku tahun dua kat UKM,
dulu org selalu kate aku hebat sebab aku mampu untuk handle event2 yg besar,
tiap kali ade program pasti aku akan dijemput untuk jadi salah sorang committee,
bukan untuk membangga diri tapi untuk menaikkan kembali semangat aku yang mungkin sedang negatif skrg ney,
ramai yang memuji,
tiap hari rutin aku sentiase fenuh,
siang di class,
malam di bilik gerakan,
bile tibe hari program semakin byk la class yg aku tuang,
nak wat camne kalau tido pown kadang-kadang 2 hari sekali,
bukannye aku tak rase bersalah terpakse skip class,
tapi aku terpakse sbb aku dah terikat,
dan alhamdulillah sgt,
kemuncaknye aku terpilih utk diberi Anugerah Khidmat Cemerlang di malam dinner kolej,
tym tu naek pentas dengan fenuh kepuasan dan bangge,
lagi2 bile anugerah tu disampaikan oleh Naib Canselor sendiri,
walaupun bukan itu yg aku impikan,
tapi sekurang2 nye ianya adelah kenangan yg paling indah utk aku kenang dalam hidup...

Dalam gembire sebenarnye terselit jua rase sedih dalam ati,
hati aku memberontak,
ini ker tujuan sebenar aku datang cni?
perlu ker aku jadi sehebat ney?
mcm mane dgn pelajaran aku?
ape aku nak jwb dengan ibu dan ayah kalau aku gagal?

Ya Allah,tetibe ketakutan melande seluruh tubuh aku,
tingat kat wajah ibu dgn ayah yg mengharap,
lepas dari tu aku nekad utk catch up alek sume mende yg dah tertinggal,
tiap ari aku kurungkan diri kat library,
sebelum pintu library buka aku dah terpacak kat depan,
dan akan alek kolej bile library nak ditutup...

Aku berusehe bersungguh-sungguh,
mase tu terase nikmat sgt belajar,
ade jgk yg perli kate aku bakal dapat score 4.20,
tapi takpelaa,
aku tak tecik ati pown,
sebab aku lebey tau tahap kemampuan aku,
aku tak impikan utk dapat best score semate-mate utk menunjuk-nunjuk yg aku ney pandai,
tapi cukuplaaa sekadar dapat membanggekan ibu dgn ayah aku,
sebab mereka laa insan yg paling penting dalam hidup aku...

Dalam kesibukan belajar rupe2 nye bukan aku sorang aje yg berumah kat library tu,
aku jumpe senior yang paling aku hormat,
kitorang tak fenah study semeja,
kadang-kadang dia depan aku,
kadang2 dia belakang aku,
dan kadang2 aku tatau dia study kat mane,
tapi tiap hari bile nak alek mesti aku akan jumpe dia,
dan dia selalu offer utk antakan aku alek kolej,
mule2 aku rase segan,
cube jgk utk tolak tapi dia kate dia risau nak biarkan aku jalan kaki sorang2 pukul 11 malam,
owh terharunye * lap air mate*

Dan fenah sekali tu aku rase down sgt2,
aku rase aku dah usehe sungguh2,
tapi still aku takle nak jawab tym exam,
mungkin mase tu first paper,
alek je dari exam macam biase aku akan ke library,
tapi malam tu mood utk study sgt takde...

Aku tak sangke yg senior aku tu ferahsan riak cedey kat muke aku,
tibe2 dia dtg dan duduk depan aku,
dia tanye nape aku nampak down,
aku cite kat dia rase give up sbb x dapat jwb exam tadi,
dan dengan senyuman yg paling manis dia pandang aku dan cakap,

"DON'T BECAUSE OF 1 TREE YOU LET GO THE FOREST"

Aku terdiam,
kate2 dia menyentuh ati aku,
betul,aku takle korbankan ape yg menanti aku di depan semate-mate disbbkan 1 paper,
perjalanan aku masih panjang,
aku terus tersenyum,
terase dapat alek semua kekuatan yg dah hilang tadi,
Alhamdulillah,sem tu aku dapat result yg tertinggi sekali sepanjang aku study kat UKM,
rase sgt berterima kaseh kat senior aku tu wpun mungkin dia dah lufe pown pasal peristiwe ney...

Entahla,tetibe terase mungkin kate-kate tu sgt2 bergune utk aku sekarang,
aku takle nak pentingkan diri,
aku banyak tanggungjawab yg belum selesai,
kalau aku lari sekarang mungkin aku akan menyesal 1 hari nanti,
tak sanggup rasenye nak korbankan ati org2 yg sygkan aku...

InsyaAllah,kesakitan ney hanye sementare,
tak lame lagi pelangi yg shantek tu pasti akan datang,
tak sabar nak nantikan saat2 tu,
susahnye nak mengecapi bahgia kan?
aku takmo fikirkan sape lebey derite,
yg fenting sekarang aku perlukan kekuatan aku kembali,
Ya Allah bile laa inche period ney nak pergi?
aku dah terase sgt2 windu nak bersujud pada Pencipte aku =(

To "my motivator",
thanx a lot for your support,
dlm x sedar sebenarnye "dia" dah berikan jawapan pade persoalan yg terlalu ingin aku taw,
memang kebenaran itu sgt pahit,
dan terase macam ade batu berat yg menghempap dada,
sakitnye hanye Tuhan yg tahu,
takpela,aku redha,
hidup bukan kerana cinte semate-mate,
aku akan cube utk jadi sorang yg lebey "skepticism" mcm yg "dia" nasihatkan...


Notahatiku ~ Cinte memerlukan pengorbanan...kalau kite sygkan seseorang,kite harus lepaskan dia pergi...kerana jika dia jadi milik kite dan kite tak mampu utk membahgiakan, itu lebey memeritkan sebenarnye...

No comments: